Koninkrijk België

Jaha då var man hemma igen då..

Imorse vaknade man i Belgien och nu är man hemma i kalla Sverige.. huuuh! =)

Vi bestämde ju oss för att ta en korttrip till Belgien för att Fredrik pratade så varmt om Ghent. o ja förstår honom! Ghent var helt underbart!

vi  flög till Chareroi ( uttalas Chaaarloaaaa) hehe  kom inte med först bussen för man fick inte ha med sitt handbagage på bussen så ja tog ur min handväska fixade o sen när ja skulle gå på så var det fullt.. grrr! vi fick ta ur våra väskor igen o vänta på nästa buss 30 min senare.. då hade vi redan väntat 45 första ggn.. typiskt!

Sedan kom äntligen bussen och tog oss på ca 45 min in till Brussel Midi som är Bryssels sydstation. Där hoppade vi snabbt på ett tåg som gick 10 min efteråt till Ghent (Gent).  Det var inte lätt att veta när man skulle av eftersom dom pratar flamländska o man fattar ingenting.. Ghent uttalas Shhhhhaaante!  lätt o förstå? när jag frågade konduktören vart vi skulle av så sa han:

-lyssnade du inte när jag roppade ut namnen nyss?

hahahahaha

Vi stegi allafall av i ett soligt underbart Flandern!

Första som man såg när man gick av var MASSOR av cyklar ( fler fanns på andra sidan stationen,ingen bild) tydligen är Ghent en universitetsstad

Vi såg en uteservering som såg väldigt tilltalande ut så vi satte oss en stund. hhehehe alla behöver ju äta lunch! =)

Fanns många sorters öl o välja mellan, nedan är ett fåtal!

Fredrik sa att han tyckte sig känna till att Duval var en lättare öl o att ja kunde ta den.. med tanke på att dom i Belgien har väldigt starka ölsorter. %-mässigt allstå..

som ni ( inte ) ser på bilden nedan så pekar ja på etiketten där eftersom den ölen som F rekomenderade råkade vara en 8,5 % -ig ahahahahah

man blev lite mysig där ett tag ;p

Vi beställde in Croque monsiur till lunch.. den första av ett par stycken den här resan hahaha

sen började turisterna den 30 min långa prommisen till gamla stadskärnan och vårt hotell!

vi hade ett jättemysigt hotellrum!

nice nice! det var jättestort!  Hotel Cathedral  =)

Sen gick vi ut på stan!  sååå vackert!

Här satt man på uteserveringar, kolla in va mycket folk! =)

o sen måste man ju vila!

Roodenbach var inte god för 5 öre!

Mer sightseeing, Ghent borg. Väldigt gammal tydligen

en till vilopaus.. måste fånga se sista solstrålarna! här dicker vi honungsöl som heter Barbar

Efter detta chillade vi lite på hotellet.. o sen var det middag! Den intogs på Passion vilket var ett sådär stället

hahah en trött älskling efter en lång dag på resande fot!

på nätterna lyste de upp byggnaderna..istället för gatlyktor typ.. såhär såg det ut utanför vårt hotell

I måndags vaknade vi vid 8 tiden för min mobil var felinställd.. =s vi skulle ha gått upp vid 9-tiden. aja =p
Frukosten var god! innehöll alldeles lagom mycket som croissanter,chokladbröd,rågbröd,frallor,yogurt,flingor,ägg,olika sorters pålägg(färskost yammy), kaffe,the,juice osv.

Precis där vi bodde låg en katedral och det var nog den hotellet var uppkallat efter =)

omgivningarna

Det va våår i ghent! så underbart!

galen grej! här går killarna in och kissar.. hahahaha då måste dom alltså kissa på väggen o sen rinner det ner.. huuuhhhh ääääckligt! hahaha

sen fika paus, jag åt macaroner hehe

gott!

Sedan shoppade vi lite grann så då blev inga bilder tagna o därefter var det sen lunch! skojjarni att jag gick runt o var ganska mätt hela tiden haha

vi hade ganska så nice utsikt när vi käkade.. croque monsiur igen.. hehe

mer sightseeing o sen uteservering med soool o öl igen.. semester ju!!  o efterrätt!

här provade jag jordgubbsöl! riktigt nice!

På kvällen gick vi till en toppen resturang! Pakhuis! Den är med i guide michelin..lite roligt =)
som namnet påvisar så ligger den i ett gammalt "packhus" mycket av flamländskan är likt svenskan

Vi fick sitta på övervåningen så vi hade bra utsikt över resturangen

suddig bild tyvärr =/

o här bestämde jag mig för att vara lite Wild and carzy.. berodde detta på öldieten? iallfall så tog jag en 3 rätter där förrätten var OSTRON! hehe Fredrik tog samma sak=)

hehe det va rok.. fredrik hade prövat en gång förut o sa att det smakade som en blandning mellan saltvatten och skaldjur och det är nog en ganska bra beskrivning =)

Sedan fick vi Angus Beef till huvudrätt! häärligt!

till efterrätt blev det chokladkaka och pistageglass!

Vi gick över ett av torgen tillbaka till hotellet. såhär såg det ut på kvällen. från det här torget såg man 2 stooora gamla kyrkor och en stoor katedral ( det är katedralen ni ser bakom, sint baafs) det kryllade av dom!
i sint baafs fick vi gå in så det gjorde vi på morgonen men där var det kameraförbud

På tisdags morgonen gick vi upp o åt frukost och gick sedan de 30 min ner till tågstationen för att ta tåget tillbaka till Bryssel. Ja kan ju säga att tågtrafiken i Belgien är lika dålig som SJ haha. När vi var precis utanför sydstationen i bryssel stannade vi. konduktören varför.. PÅ FLAMÄNDSKA! jaha.. vi frågade till slut en man som satt i samm kupé. Han sa att dom sagt att det var signalfel och att det bara skulle ta några min men vi blev sittande i 20 min.. tur att vi tog snabbtåget som skulle gå på 30 min istället för 50.. eh hahaha

well.. framme i Bryssel var det dags för lunch! här blev det första "snabbmaten" på resan.. subway! men i sooolen!

Sen gick vi till Grand place (stora torget) som låg 1 min från vårt hotell. tyvärr fick vi inte checka in på hotellet försen kl 15:00 o kl var bara 11:30. men vi kund lämna väskorna så det var lungt!

Sedan begav vi oss till Europa parlamentet. Coolt o ha sett!

sedan var det väl dags för första ölpausen i bryssel! Här hittade jag ett hallon-öl! så gott så gott! 3,8 så det va rinte så farligt.. extremt lätt för att vara öl i belgien haha

Sedan styrde vi kosan till Atomium som var öppningen till världsutställningen i Bryssel 1958. så här följer massor med bilder från den.

Man fick gå upp i byggnaden

sedan begav vi oss tillbaka in mot centrum i det härliga våriga vädret

nu kunde vi checka in och sedan gick vi o kollade på Manneken Pis.. eller kissande pojken.. den var ju lite sisådär haha en liten liten fontän i ett hörn på en gata.. folk tog 2 bilder o gick vidare hehe

vi gick vidare.. åt en bit o sen vankades det efterrätt! Belgiska våfflor! mums mums mums!!! gryyymt gott!

Min med jordgubbar och choklad o Fredriks med belgisk choklad!

det the best!!!

nä nu var det nog dags för en öl till! den här gången blev det en Framboise hallon-öl för moi! här satt vi nu på en uteservering utan jackor med 18 grader o strålande sol i Mars.. fantastiskt! speciellt med tanke på att det var snöblandat regn o hagel i sverige ;p

sedan blev det kväller o sedan skulle vi gå ut o äta.. F ville att vi skulle gå en liten bit bort från grand place i jakt på lite bra resturanger så vi började gå mne vi hann inte av turiststråket innan en kille smyger upp bakom en affärsman 10 m framför oss o snor telefonen ur handen på honom när han står o pratar o börjar sen springa. Då tappade vi energin o gick tillbaka o käkade på en resturang som låg 3 meter från vår hotellingång haha

Den var en nattresturang vilket innebar att den hade öppet 18-04 tis-tors och 18-05 fre o lör. konstigt!

Sedan gick vi upp kl 04:00 igår morse o taxin hämtade oss kl 05:00 för att köra oss till Chaleroi.

vi var på jobbet 11:30 samma dag o jobbade till 17:00 pjuhh!

Bottom line, jag rekomenderar VERKLIGEN att åka till Ghent, super nice ställe! Bryssel nja.. åka till paris,eller rom eller london eller nån annanstan  hehe