Makroner!!!!!

När jag var inne på arla.se o leta efter recceptet till pizzan i föregående inlägg så hittade jag recept på Makroner!!

yes!!!

ja gillar dessa saker.. jag åt dom i Paris för 3 år sedan o ja åt dom för 2 veckor sen i Ghent.

Hade inte riktigt slagit mig att ja kan baka egna hemma.. woohooo!

just detta recept var på saffrans makroner:

Makroner med saffran

Ingredienser

ca 30 st

Kakor:
125 g skållad, skalad sötmandel
4 dl florsocker
1 pkt saffran, 0,5 g
1 ¼ dl äggvita, 3-4 äggvitor
½ dl strösocker
2 krm gul hushållsfärg

Smörkräm:
100 g Arla® svenskt smör, rumsvarmt
1 tsk saft av apelsin
1 ½ dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 äggula
finrivet skal av 1 apelsin
2 krm gul hushållsfärg

Gör så här

Mixa mandeln fint i en mixer eller mal den i en mandelkvarn. Blanda florsocker, mandel och saffran. Vispa äggvitorna med elvisp. Tillsätt strösockret och vispa till en ganska fast marängsmet, ca 2 min. Tillsätt hushållsfärg och vispa lite till så att färgen blir jämn. Blanda med de torra ingredienserna till en jämn smet. Spritsa eller klicka ut ca 60 kakor stora som 5-kronor på plåtar med bakplåtspapper. Låt kakorna vila minst 30 min, det gör att kakorna inte spricker i ugnen. Sätt ugnen på 125°. Grädda i nedre delen av ugnen ca 20 min. Låt kakorna kallna.

Smörkräm:
Lägg smöret i en bunke. Blanda ner apelsinsaft, florsocker och vaniljsocker. Vispa med  elvisp tills blandningen är ljus och porös. Vispa ner äggula, apelsinskal och hushållsfärg. Bred en klick smörkräm på hälften av makronerna och täck med den andra hälften så att de ser ut som små hamburgare. Förvara i kylskåp.


o nu upptäckte ja att det fanns fler än saffrans makronerna på arla.se! häärligt!

Dess finns oxå:

Blåbär
Makroner med blåbär

Pistage
Makroner med pistage

choklad och mocca
Chokladmakroner med mocca

hallon
Hallonmakroner




ja tror det får bli hallonmakroner som tillagas i det här huset.. kanske redan i helgen!

här är recept på detta:

Ingredienser

ca 30 st

Kakor:
125 g skållad, skalad sötmandel
4 dl florsocker
1 ¼ dl äggvita, 3-4 äggvitor
½ dl strösocker
1 msk mosade hallon
1 krm röd hushållsfärg

Smörkräm:
100 g Arla® svenskt smör, rumsvarmt
1 ½ dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 äggula
2 msk mosade hallon
2 krm röd hushållsfärg

Gör så här

Mixa mandeln fint i en mixer eller mal den i en mandelkvarn. Blanda florsocker och mandel. Vispa äggvitorna med elvisp. Tillsätt strösockret och vispa till en ganska fast marängsmet, ca 2 min. Tillsätt hallon och hushållsfärg och vispa lite till så att färgen blir jämn. Blanda med de torra ingredienserna till en jämn smet. Spritsa eller klicka ut ca 60 kakor stora som 5-kronor på plåtar med bakplåtspapper. Låt kakorna vila minst 30 min, det gör att kakorna inte spricker i ugnen. Sätt ugnen på 125°. Grädda i nedre delen av ugnen 20-25 min. Låt kakorna kallna.


Smörkräm
Lägg smöret i en bunke och blanda med florsocker och vaniljsocker. Vispa med elvisp tills blandningen är ljus och porös. Vispa ner äggulan och hallonmoset. Bred en klick smörkräm på hälften av makronerna och täck med den andra hälften så att de ser ut som små hamburgare. Förvara i kylskåp.



i stort sätt samma =))




åh längtar!

=D=D=D


Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits